Aktuellt om läget i Israel
uppdaterad 09 december 2025
UD har ÄNTLIGEN hävt avrådan för turistresor till Israel! (10 nov 2025)
Vi räknar nu med att vårens resorr till ISrael kommer att kunna genomföras och har återgått till de "vanliga bokningsvillkoren".
Det innebär att du i samband med anmälan betalar anmälningsavgiften.
Skulle UD på nytt gå in med en avrådan mot alla resor till Israel så erbjuder vi full återbetalning*.
UDs reseråd lyder just nu (2025-12-09) "...Utrikesdepartementet avråder från icke nödvändiga resor till gränsområdena mot Gaza och Libanon inom ett avstånd av tio kilometer från respektive gräns. Vidare avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till Golanhöjderna."
Skulle motsvarande reseråd gälla under den resa du bokat så innebär det att om det planerats utflykt till dessa områden så ställs eventuellt just den utflykten in och ersätts av nåt annat den dagen, men resan genomförs i övrigt som planerat.
*Reseråden kan förändras fortlöpande och vi förbehåller oss rätten att avvakta med att ställa in en resa till aktuella resdatum närmar sig, vanligtvis avvaktar man till ca 15-30 dagar före avresa för beslut om att ställa in. Ibland tidigare.
--------------------------------------------------
Vad gäller om ni bokar en resa i framtiden när ingen avrådan ligger och ett nytt krig bryter ut?
Om krig eller annat inträffar så att UD på nytt utfärdar en avrådan från resor till Israel ställs våra resor till Israel in och ni som är anmäld på resan får tillbaka det ni betalat för resan.
Beroende på läget så kan det vara så att vi måste förhålla oss till att oroligheter ofta bedöms kortvariga och att vi inte ställer in resor eller erbjuder återbetalning för resor som ligger långt fram i tiden - förrän datumet för avresa närmar sig och OM avrådan då fortfarande gäller.
Skulle något inträffa när ni är på resa är det i första hand er reseförsäkring som ska ersätta er för eventuella kostnader för ombokning av hemresa. Det kan hända att svenska staten går in och ordnar evakueringstransporter mm. Där ska kostnaden vanligtvis betalas av resenär men man kan sen ansöka om återkrav hos kammarkollegiet eller er reseförsäkring.
Är ni fast på resmålet är vi som arrangör skyldig att ordna uppehälle till er tills ni har möjlighet att resa hem igen.
Vi som arrangör av resan kommer givetvis i möjligaste mån utan dröjsmål att bistå er med hjälp i en sån situation.